Koolhydraatarme Banoffee pie repen

Banoffee pie, om eerlijk te zijn heb ik die nog nooit eerder gegeten. De combinatie klinkt overigens heerlijk. Van origine is het een desserttaart met banaan, toffee, slagroom en koekbodem. Dit klinkt natuurlijk erg lekker. Het nadeel alleen is dat banaan niet koolhydraatarm is. Maar daar heb ik wat op gevonden, dat lees je hieronder. Met wat aanpassingen heb ik deze koolhydraatarme Banoffee pie repen gemaakt. Ik moest overigens erg wennen aan de naam, Banoffee. Banoffee, banatoffee, banotoffee, het is hier allemaal al eens langs gekomen op mijn kladblaadje. Inmiddels ben ik gewend aan de Banoffee repen en ik hoop dat jullie deze suikervrije banoffee pie repen ook lekker gaan vinden!

koolhydraatarme banoffee pie repen

Banoffee pie maar dan koolhydraatarm!?

Zoals je hierboven kon lezen, banaan is natuurlijk niet koolhydraatarm. Met 28 gram koolhydraten per 100 gram, pas het niet in een koolhydraatarm levensstijl. Mocht je koolhydraatbeperkt levensstijl hebben, dan kun je ervoor kiezen om nog plakjes banaan erbij te doen. Dan krijg je de echte Banoffee pie ervaring. Voor deze koolhydraatarme Banoffee pie repen heb ik de Ketobalans Fatshake Banaan gebruikt. De Fat shake is gemaakt van Kokosnoot MCT-poeder met zoetstoffen, natuurlijke smaakstof, verdikkingsmiddel (xanthaangom) en zoetstof (sucralose). Doordat de Fat shake is gezoet, hoef je zelf bijna geen andere suikervervangers te gebruiken. Zowel voor de karamel laag als voor de slagroom vulling is de Fat shake gebruikt. De Ketobalans Fatshake Banaan kun je kopen bij Afvallenmetbregje.

Karamel met banaan smaak is echt onwijs lekker!

Voor dit recept maak je eerst een bodem van roomboter, amandelmeel, kokosmeel, bakpoeder en Kristal Sweet. Deze bak je op 175 graden voor 25 minuten. Daarna laat je de bodem helemaal afkoelen, dan zul je merken dat hij nog wat krokanter wordt. De karamel laag maak je zoals je gewend bent van mijn recepten. Je voegt roomboter, slagroom, Steviala Ery-Bronze toe aan een steelpan. Voor de extra banaan smaak voor de koolhydraatarme Banoffee pie repen, voeg je nu een 1/2 scoop Ketobalans Fatshake Banaan toe aan de steelpan. Dit klop je met een garde goed door tot alles is opgelost. Daarna laat je de karamel pruttelen tot het indikt. Omdat de structuur net wat anders is ten opzichte van normale karamel, doe je hier nog 2 gelatine blaadjes doorheen. Zo krijg je een heerlijke stevige banaan toffee.

koolhydraatarme banoffee pie repen

Suikervrije chocolade topping voor de koolhydraatarme banoffee pie repen

Om de koolhydraatarme banoffee pie repen af te maken, zit er nog een lekkere chocolade topping bovenop. Met de suikervrije chocolade van Steviala, zorg je ervoor dat dit recept nog steeds suikervrij én koolhydraatarm blijft. Daarvoor gebruikte ik de Steviala Chocolade Milk Melties. Heb je liever nog minder koolhydraten en hou je van puur? Kies dan voor de Steviala Chocolade Dark melties. Voor een extra effect, maakte ik met suikervrije witte chocolade nog wat swirls.

Gek op karamel recepten?

Dan zijn onderstaande recepten mogelijk ook nog wat voor jou!

Koolhydraatarme Banoffee pie repen

koolhydraatarme banoffee pie repen

Koolhydraatarme Banoffee pie repen

Anne Verhoeve
Een suikervrije en koolhydraatarme variant op de Banoffee pie. Een desserttaart met koekbodem, toffe of karamel laag, bananen, room en chocolade. De koolhydraatarme Banoffee pie repen hebben geen echte banaan, maar krijgen de bananensmaak door de Fat shake banaan. Zo kun je alsnog genieten van de smaken van banaan tijdens een koolhydraatarm en kerogeen levensstijl.
Voorbereidingstijd 30 min
Bereidingstijd 30 min
Koelkast tijd 1 uur 30 min
Gang Tussendoortje
Keuken keto, koolhydraatarm, Suikervrij
Porties 20
calorieën 184 kcal

Equipment

Ingrediënten
  

Bodem

Banaan karamel

  • 50 gram roomboter ongezouten
  • 150 ml slagroom vers
  • 1/2 scoop Fat Shake banaan ketobalans
  • 50 gram Ery-Bronze Steviala
  • 1,5 blaadje gelatine

Banaan creme

Topping

Instructies
 

Bodem

  • Verwarm de oven voor op 175 graden hete lucht*
  • Voeg alle ingredienten toe aan de mengkom. Mix het geheel vervolgens goed door.
  • Schep het beslag in je bakvorm (zie benodigdheden). Heb je geen siliconen bakvorm, zorg dan dat je je bakvorm bekleed met bakpapier.
  • Bak de bodem voor ca 25 minuten in de oven. Laat daarna buiten de oven volledig afkoelen.

Banaan karamel

  • Week de gelatine voor minimaal 10 minuten in koud water.
  • Voeg alle ingredienten toe aan een steelpan en zet het vuur aan op middelhoge stand. Gebruik de garde om al roerend alles te mengen.
  • Laat de karamel voor 5 minuten pruttelen. Voeg tot slot de gelatine toe en laat dit al roerend smelten. Als de gelatine is gesmolten, zet je het vuur uit.
  • Schep de karamel op de bodem en verdeel gelijkmatig. Zet daarna voor 1 uur in de koelkast.

Banaan creme

  • Voeg alle ingredienten toe aan een mengkom. Klop het stijf op.
  • Schep de banaan crème op de inmiddels afkoelde en hard geworden karamel laag. Gebruik een lepel of spatel om de slagroom glad af te strijken.
  • Zet weer terug in de koelkast en ga verder met de topping.

Chocolade topping

  • Doe de Milk Melties samen met de kokosolie in een hittebestendig schaaltje. Vul de steelpan met een klein laagje water. Zet het schaaltje erboven op. Zorg dat het schaaltje het water niet aanraakt. Smelt nu de chocolade volgens de au-bain-marie methode.
  • Als de chocolade is gesmolten, laat je het afkoelen tot kamertemperatuur. Daarna schenk je het over de slagroom topping. kantel de bakvorm een beetje heen en weer om al het chocolade te verdelen.
  • Optioneel kun je nog een beetje witte chocolade smelten in de magnetron en daarna met een lepel over de bovenkant verdelen. Om een leuke swirl te maken, gebruik je een sateprikker.
  • Zet nogmaals in de koelkast voor minimaal 30 minuten. Daarna kun je de Banoffee pie repen maken. Gebruik een scherp mes die je kort verwarmd onder de warme kraan. Laat de mes door de chocolade heen smelten en ga niet hard duwen om te snijden. Het vergt wat geduld en tijd, maar ander druk je de slagroom eruit. Je snijdt eerst 2x5 repen en daarna snij je die nog door de helft. Totaal kom je op 20 blokjes uit.

Notities

* Ovenstanden: iets minder dan 200 graden elektrische oven of stand 3 op gasoven.

Nutrition

Serving: 1portieCalories: 184kcalCarbohydrates: 1.8gProtein: 2.2gFat: 17.9gSaturated Fat: 8.6gPolyunsaturated Fat: 0.1gCholesterol: 0.6mgSodium: 17mgPotassium: 26mgFiber: 2.8gSugar: 1.5gCalcium: 16.3mgIron: 0.2mg
Trefwoord Afvallen met Bregje, amandelmeel, bakken, dirtyketo, Food, Foodblog, Foodblogger, Foodphotography, keto, ketofood, ketogeen, koolhydraatarm, koolhydraatarm bakken, koolhydraatarme recepten, koolhydraatbeperkt, LCHF, lowcarb, recept, recepten, sugar free, suikervervangers, suikervrij
Heb je dit recept als eens geprobeerd?Let us know how it was!

 

 

Please follow and like us:

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Rating recept




*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.