Koolhydraatarme crunchy bar

Op instagram deelde ik een Reels met deze koolhydraatarme crunchy bar. Binnen no time werd duidelijk dat iedereen deze wel wilt maken! En dat neem ik je niet kwalijk … want hij is ook serieus erg lekker! Daarnaast zijn de stappen zelf ook echt niet moeilijk. Sommige dachten dat het een koolhydraatarme arretjescake was, maar stiekem heb ik de laagjes afgekeken van de knoppersbar. Je zou dus kunnen zeggen dat dit een grote koolhydraatarme knoppersbar is. Echter hou ik het zelf bij een giant koolhydraatarme crunchy bar. In een van mijn Reels op instagram, kun je ook horen hoe bizar krokant deze crunchy bar is geworden. Kortom, dit wil je, want kijk nou zelf:

koolhydraatarme crunchy bar

Voor dit recept heb ik gebruik gemaakt van de crispbread crackers. Ik had nog van Atkins liggen, maar zoals jullie mogelijk wel weten, is Atkins ermee gestopt in NL. Gelukkig verkoopt Afvallenmetbregje de vervangers van het merk Atkins, namelijk WeCare!

In de Reel kun je ook zien dat ik een nieuwe cakevorm gebruik. Deze cakevorm heb ik van Coox Wunderform en daarvan heb ik maat S gebruikt. Met deze cakevorm kun je ook de volgende recepten maken: salted karamel kwarktaart, vanille cake of de marmercake.

Ingredienten voor de koolhydraatarme crunchy bar

crunchy laag
  • 6 crispbread crackers van WeCare
Caramel laag
Chocolade laag
Witte chocolade ganache laag
Topping

Porties: minimaal 24
Bereidingstijd: ca 30 min
Koelkast tijd: 45 + 3uur + 60 min
Totale tijd tot de koolhydraatarme crunchy bar klaar is: 5 a 6 uur

koolhydraatarme crunchy bar

Bereidingswijze voor de koolhydraatarme knoppersbar

Begin met het maken van je caramel. Je voegt de slagroom, roomboter, Ery-Bronze en sweet & gold toe aan een steelpan. Laat het daarna al roerend met elkaar mengen. Vervolgens laat je het tussen de 5 a 10 minuten pruttelen tot het indikt. Bekleed ondertussen een cakevorm (ca 20cm) met huishoudfolie. Leg daar vervolgens 1.5 crispbread in. Als de caramel ingedikt is, roer je nog de paranoten erdoorheen. Spatel de caramel in de cakevorm en dek weer af met 1.5 crispbread. Zet voor minimaal 30 minuten in de koelkast zodat de caramel voor de koolhydraatarme crunchy bar kan afkoelen .

Na 30 minuten maak je de chocolade laag. Voeg de roomboter en chocolade toe aan een steelpan en laat al roerend smelten. Zet daarna gelijk het vuur uit zodat je chocolade niet aanbrandt. Roer hier de paranoot stukjes doorheen. Haal de cakevorm uit de koelkast en schep de chocolade laag erin. Dek ook weer af met 1.5 crispbread. Zet voor minimaal 15 minuten in de koelkast maar begin wel gelijk met de witte chocolade ganache.

Vervolgens voeg je de roomboter voor de witte chocolade ganache toe aan de mengkom. Voeg hier daarna ook de Frost aan toe. Klop het geheel vervolgens voor 10 minuten luchtig en romig op. Smelt ondertussen de witte chocolade volgens de au-bain-marie methode. Laat de chocolade daarna weer afkoelen tot kamertemperatuur. Giet daarna langzaam en al roerend de witte chocolade bij de opgeklopte boter. De witte chocolade ganache voor de koolhydraatarme crunchy bar is nu klaar.

Haal de cakevorm uit de koelkast en verdeel de witte chocolade ganache over de bovenkant. Tot slot leg je de laatste 1.5 crispbread erbovenop. Smelt nu 30 gram Steviala dark melties volgens de au-bain-marie methode en verdeel op de crispbread. Zet de koolhydraatarme knoppersbar nu voor minimaal 3 uur in de koelkast.

Smelt de overige 120 gram Steviala dark melties samen met de kokosolie volgens de au-bain-marie methode. Haal de crunchy bar uit de koelkast en haal uit de vorm. Draai hem nu om. Zet twee glaasjes in een ovenschaal en leg de crunchy bar met de chocolade naar beneden toe, op de twee glaasjes. Verdeel nu de overige chocolade over de crunchy bar. Leg daarna op een snijplank en zet voor ca 1 uur terug in de koelkast. Daarna is je koolhydraatarme crunchy bar klaar om aan te snijden.

Voedingswaarden

Met dit recept kun je 12 plakken snijden van de koolhydraatarme crunchy bar. Echter kun je ieder plak weer in 2 of zelfs 3 stukjes snijden. Zo heb je meer een 1-haps stuk. Voor de voedingswaarden ben ik uit gegaan van 24 porties. Per portie van de koolhydraatarme crunchy bar heb je de volgende voedingswaarden:

Kcal: 155
Kh: 1.8
Ei: 1.8
Vet: 14.2

Heb je de koolhydraatarme knoppersbar gemaakt? Dan zou ik het leuk vinden als je dit deelt op social media en mij daarin tagt! Dat kan met de tag @anne.funhealthyfood. Ook kun je uiteraard @denotenshop, @afvallenmetbregje en @steviala erin taggen als je hun producten hebt gebruikt!

Please follow and like us:

2 Comments

  1. De kha crunchy bar is super lekker..!
    Voor het eerst gemaakt en vind het super..! Is er toevallig ook een peanut variant, zoals de nieuwe peanut bar van knoppers…? ๐Ÿ˜

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.