Koolhydraatarme Chai pompoen koekjes

Van Livepuri kreeg ik een lekkere zak met Chai eiwitpoeder. Ik had dit nog niet eerder gebruikt en de smaak Chai kende ik ook niet zo goed. Na wat googelen kwam ik erachter dat Chai erg lekker past bij pompoen, pumpkin spice kruiden en chocolade. Van het een kwam het ander en zo ontstonden deze koolhydraatarme chai pompoen koekjes. De pompoen koekjes hebben maar 1.2 gram koolhydraten per koekje. Dit is wat je wilt als je een keto of koolhydraatarm levensstijl aanhoudt. Door het gebruik van Steviala Kristal Sweet Kaneel en Steviala Frost zijn de koekjes niet alleen koolhydraatarm maar ook suikervrij!

In dit recept heb ik gebruik gemaakt van de Farmer’s Market pompoenpuree. Dit maakt het makkelijk en snel om pompoen toe te voegen aan je gerechten. De organic pompoenpuree koop ik in de webshop van Afvallenmetbregje. Mocht je geen pompoenpuree in huis hebben, kun je dit uiteraard ook zelf maken. Dit doe je door pompoenblokjes te koken tot ze zacht zijn en daarna pureer je het fijn. Nadeel is dat het meer tijd kost om de keto chai pompoen koekjes te maken.

Een grote hoofdrolspeler in dit gerecht is natuurlijk de Live Puri Chai eiwitpoeder (ongezoet). Deze eiwitpoeder is gemaakt zonder toevoegingen en is gemaakt van verse melk en is volledig ongezoet. De smaken van Chai kun je beschrijven als een vleugje kaneel, kardemom en steranijs. Deze smaken proef je subtiel terug in het koekje en het botercreme. De voordelen van een eiwitpoeder zijn dat je een langdurig verzadigd gevoel behoudt, dat die koolhydraat, lactose en vet-arm is en dat het wetenschappelijk bewezen is dat het goed is voor je spierherstel, behoud en -opbouw. De koolhydraatarme chai pompoen koekjes zijn dus niet alleen lekker, maar hebben ook nog verborgen voordelen!

De koekjes lijken op de koekjes van de koolhydraatarme oreos, karamel koeken en de Red velvet koeken. Een ideale uitval basis dus voor verschillende recepten!

koolhydraatarme chai pompoen koekjes

Ingrediënten voor de keto chai pompoen koekjes

Koekjes
pompoen botercreme

Topping

Bereidingswijze koolhydraatarme pompoen koekjes

Voeg alle ingrediënten voor de koekjes toe aan een mengkom. Mix het geheel vervolgens met je handen tot een deegbal. Pak dit daarna in met huishoudfolie en leg vervolgens voor 60 minuten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 170 graden hete lucht. Haal het deeg daarna uit de koelkast. Leg het deeg vervolgens op een stuk bakpapier. Druk dit daarna plat met je handen. Leg vervolgens het stuk huishoudfolie erop. Gebruik de deegroller om het deeg dun uit te rollen. Druk nu de ronde koekjes uit. Je kunt er zo’n 24 uithalen, afhankelijk van de grootte van je uitsteker. De koekjes plakken en je kunt ze niet met je handen oppakken.

Leg de koekjes vervolgens met behulp van een spatel op een bakplaat bekleed met bakpapier. Je hebt 2 platen nodig. Bak de koekjes voor 12 minuten in de oven, een bakplaat per keer. Laat de koolhydraatarme chai pompoen koekjes buiten de oven volledig afkoelen.

Maak nu de pompoen botercrème door de roomboter in een mengkom te doen met een (vaste) mixer. Mix de roomboter nu voor 2 minuten romig op. Daarna voeg je de overige ingrediënten toe en mix het geheel op middelhoge snelheid voor 10 minuten romig en glad op. 

Knip het puntje van een spuitzak, doe het spuitmondje erin en schep de botercreme in de spuitzak. Verdeel nu toefjes naar keuze. Je kunt bijvoorbeeld een klein beetje tussen twee koekjes doen, of een lekkere hoge toef (let op dat je dan niet genoeg botercreme hebt voor alle koekjes) of een mooi rond toefje. Zet de koolhydraatarme chai pompoen koekjes vervolgens voor 15 minuten in de vriezer.

Smelt de chocoalde met de kokosolie in de magnetron. Doe eerst 30 seconden, daarna elke keer 5 seconden en tussendoor even roeren. Stop wanneer alles gesmolten is.

Haal de keto chai pompoen koekjes uit de vriezer en dip ze 1 voor 1 in de chocolade. Bewaar ze in de koelkast voor 7 dagen of bewaar voor maximaal 3 maanden in de vriezer in een afgesloten trommel.

Voedingswaarden

De voedingswaarden zijn gebaseerd op 24 koolhydraatarme chai pompoen koekjes en de waarden zijn dan per koekje:

Kcal: 157
Kh: 1.2
Vet: 14.9
Ei: 4.2

Heb je de keto chai pompoen koekjes gemaakt? Dan zou ik het leuk vinden als je dit deelt op social media en mij daarin tagt! Dat kan met de tag @anne.funhealthyfood. Ook kun je uiteraard @afvallenmetbregje, @livepuri en @steviala erin taggen als je hun producten hebt gebruikt!

Please follow and like us:

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.