Koolhydraatarme karamel mokka ladies bars

Jongens, toen Oh My Pie een recept plaatste van Mokka Ladies met een karamel laagje, wist ik wat ik wou gaan maken! Met een eigen twist ontstond dit recept. Maar voor het originele glutenvrije mokka ladies variant, verwijs ik je zeker naar de glutenvrije mokka koeken recept van Oh My Pie. De opbouw heb ik bedacht na aanleiding van Marike haar recept maar omgebouwd naar deze koolhydraatarme karamel mokka ladies bars.

Heerlijke glutenvrije recepten op de website van Oh My Pie!

Met onderaan een lekkere brosse koek. Daarop een laag koolhydraatarme karamel. Deze karamel maakte ik onder ander met de Steviala Heavenly Dark. Dit zorgt voor een rijke en volle karamel smaak! Bovenop de karamel laag een heerlijke mokka vulling. Deze mokka vulling is gezoet met Steviala Frost en steviger gemaakt door het gebruik van Live Puri eiwitpoeder vanille!

Om nog even in te gaan op de Steviala Heavenly Dark. Een leuk feitje. Ik mocht van Melissa de foto shooten voor de verpakking! Hoe tof is dat? Dus iedereen kan een stukje Anne in huis hebben, door deze heavenly dark aan te schaffen! 😉 Deze stroop is het beste te vergelijken met donkere kandijstroop of schenkstroop met een lichte touch van boter caramel. De eigenschappen van deze stroop: Vegan, Lactosevrij, Glutenvrij, Natuurlijke suikers, Zonder kunstmatige zoetstoffen, Zonder zoetstoffen, Koolhydraatarm.

De heavenly dark heeft per 100 gram 165,5 kcal, 0g vetten, 4.1g koolhydraten en 74,4g vezels.

Ook heb ik gebruik gemaakt van de Live Puri eiwitpoeder vanille. Deze gebruik ik omdat er geen gekke toevoegingen in zitten en je met maar 3 ingrediënten een heerlijke eiwitpoeder hebt. Deze eiwitpoeder is gemaakt van natuurlijk melkeiwit (caseïnaat en wei-eiwit), aroma, natriumchloride. Daarnaast is eiwitpoeder ideaal om te gebruiken tijdens het bakken. Zo zorgt het voor meer volume, stevigheid van bijvoorbeeld de mascarpone in dit recept. Maar je krijgt ook op een makkelijke manier meer eiwitten binnen.

De koolhydraatarme karamel mokka ladies hebben met 1.5 gram koolhydraten per portie!

Wist je dat je met de eiwitpoeder ook andere recepten kunt maken, wat dacht je van: Chai pompoenkoekjes, nieuwjaarsbollen, Milkyway repen of de Brownie shortbread. Ben jij al benieuwd hoe ik deze live Puri heb gebruikt in deze koolhydraatarme karamel mokka ladies bars? Lees dan snel verder onder de afbeelding! koolhydraatarme karamel mokka ladies bars

Ingrediënten voor de mokka ladies bars

Bodem
Karamel
Mokkavulling
Topping
Bakvorm

Cooxwunderform L

koolhydraatarme karamel mokka ladies bars

Bereidingswijze voor de karamel mokka bars

Verwarm de oven voor op 175 graden hete lucht. Vervolgen voeg je alle ingredienten voor de bodem in een mengkom. Kneed dit vervolgens met je handen tot een egaal beslag. Pak je rechthoekige cakevorm erbij. Mocht je geen Cooxwunderform hebben (zoals hierboven beschreven staat). Kun je ook een ander cake vorm pakken (ca 28cm) . Bekleed hem dan wel met bakpapier. Druk het deeg uit op de bodem. Bak de bodem nu voor 22 a 25 minuten in de oven. Laat daarna buiten de oven volledig afkoelen.

Ga nu de karamel laag maken voor de karamel mokka ladies. Dit doe je door alle ingrediënten in een steelpan te doen. Laat dit vervolgens al kokend indikken. Roer af en toe goed door. Afhankelijk van de dikte van je pan, de hoogte van je vuur en hoe koud je ingrediënten waren, kan het zeker tussen de 5 a 10 minuten duren voordat het begint in te dikken.

Suikervrije en koolhydraatarme karamel maken is leuk en lekker!

De karamel is klaar als je met een lepel wat slierten naar oven kan trekken, zonder dat dit er gelijk volledig af druipt. Zet vervolgens het vuur uit. Laat daarna de karamel 5 minuten afkoelen voordat je het op de bodem schenkt. Verdeel gelijkmatig en laat buiten de koelkast afkoelen. Tijdens het afkoelen wordt de karamel nog harder. In de koelkast gaat dit proces overigens sneller.

Als de karamel afgekoeld is, ga je verder met de mokka vulling. Dit doe je door alle ingrediënten voor de mokka vulling in een mengkom te doen. Klop dit vervolgens voor 2 minuten op hoge tempo luchtig op. Schep dit daarna in een spuitzak. Knip het puntje eraf of doe er een spuitmondje in. Maak nu toefjes met de mokka vulling over de gehele bodem. Zet de koolhydraatarme karamel mokka ladies bars vervolgens voor minimaal 15 minuten in de koelkast.

Begin nu met het smelten van de chocolade. Zet een pan op het vuur met een laagje water. Doe vervolgens 3/4e van de chocolade en de kokosolie in een hittebestendig schaaltje. Zet dit schaaltje daarna bovenop de pan. Zorg dat dit het water niet aanraakt. Smelt de chocolade nu volgens de au-bain-marie methode. Als de chocolade helemaal gesmolten is, zet je het vuur uit en haal je het schaaltje van de pan. Doe nu de overige chocolade erbij en roer door tot alles is gesmolten.

Haal de karamel mokka ladies bars uit de koelkast en verdeel de gesmolten chocolade eroverheen. Zet vervolgens weer terug in de koelkast voor minimaal 30 minuten. Daarna zijn je koolhydraatarme karamel mokka ladies bars klaar om aan te snijden! Gebruik een warme mes en snij voorzichtig door alle lagen heen. Je kunt uit dit recept 20 porties halen.

koolhydraatarme karamel mokka ladies bars

Voedingswaarden

Uit dit recept kun je 20 porties halen. Op de foto’s zie je 10 repen gesneden in de lengte. Echter zijn ze zo machtig, dat je deze prima nog eens door de helft kunt snijden. De voedingswaarden zijn gebaseerd op 1/20ste stuk van de koolhydraatarme karamel mokka ladies.
Kcal: 184
Kh: 1.5
Ei: 2,7
Vet: 17.9

Heb je de koolhydraatarme karamel mokka ladies bars gemaakt? Dan zou ik het leuk vinden als je dit deelt op social media en mij daarin tagt! Dat kan met @anne.funhealthyfood

 

Please follow and like us:

2 Comments

  1. Ik zou dit recept graag maken. Ik eet koolhydraatarm maar heb een notenallergie waardoor ik geen amandelmeel kan gebruiken. Waar zou ik het amandelmeel voor kunnen vervangen?

    Groetjes,
    Mildrid

    • Anne Verhoeve

      Heey, excuses voor de late reactie! Wil je het koolhydraatarm houden? Want dan zit je al snel aan kokosmeel op lupinemeel. Echter is de structuur wel echt anders en je moet ervan houden. Mocht je meer koolhydraten toelaten, dan zou je kunnen denken aan boekweitmeel bijvoorbeeld! Maar eerlijk, vind het lastig en ben er zelf niet in thuis. Succes!

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.