Koolhydraatarme pindakaas banaan cake

De smaken van banaan en pindakaas is een welbekende smaakcombinatie. Laat staan als je er nog chocolade bij bedenkt. Om die drie smaken met elkaar te combineren, koos ik ervoor om een lekkere koolhydraatarme pindakaas banaan cake te maken. Met stukjes chocolade chips er doorheen. Nu hoor ik je denken, maar chocolade chips zijn toch niet suikervrij ? Daar komt Steviala om de hoek kijken. Helaas zijn de Steviala chocolate chips op dit moment uitverkocht, maar ze gaan zeker terug komen! En nu hoor ik je opnieuw denken, maar banaan dan?

Banaan is niet koolhydraatarm

Banaan heeft 28 gram koolhydraten per 100 gram en daardoor past het niet in een koolhydraatarm levensstijl. Echter de smaak banaan kun je gelukkig op verschillende manieren krijgen. Zo heeft Ketobalans een fatshake uit gebracht met de smaak banaan. Deze fatshake is gemaakt van kokosnoot MCT-poeder, natuurlijke smaakstof, verdikkingsmiddel (xanthaangom) en zoetstof (sucralose). Doordat er al zoetstof door de fatshake zit, heb je geen andere zoetstoffen meer nodig in dit recept.

Koolhydraatarme pindakaas banaan cake

Hoe maak je de koolhydraatarme pindakaas banaan cake dan eigenlijk?

De cake is onwijs simpel te maken. Je hebt maar 6 ingrediënten nodig. Namelijk amandelmeel, Griekse yoghurt, pindakaas, eieren, bakpoeder en vetobalans fatshake banaan. Zodra je deze ingrediënten in een mengkom doet, heb je de basis van de pindakaas banaan cake al klaar! Vergeet natuurlijk niet de chocolade chips er doorheen te spartelen. Ook voor bovenop de cake heb je nog een paar chocolade chips nodig. Zodra je de vulling klaar hebt, schep je de vulling in de bakvorm. Een trucje dat ik vroeger geleerd heb, is om met je vinger een streep te trekken in het midden van de cake. Zo krijg je die authentieke ‘scheur’.

Siliconen bakvorm 

Voor dit recept heb ik wederom een van de bakvormen van Cooxwunderform gebruikt. Omdat het niet veel beslag was en ik wel een iets hogere cake wou maken, heb ik gekozen voor de SQ siliconen cakevorm. Mocht je deze nu niet hebben, kun je kiezen voor een cakevorm van ca 20cm. Hou er wel rekening mee dat als je geen siliconen bakvorm hebt, dat je dan wel bakpapier gebruikt. Ik zou echter aanraden om te investeren in een cooxwunderform of in ieder geval een siliconen bakvorm. Dan krijg je de koolhydraatarme pindakaas banaan cake er goed uit!

Pindakaas gebruiken in recepten?

Nu heb ik al veel vaker pindakaas gebruikt in recepten. Zo kun je via de zoekfunctie pindakaas intypen en dan komen alle zoekresultaten naar voren. Dat heb ik ook al gedaan voor je en hieronder zie je daar een overzichtje van!

Koolhydraatarme pindakaas banaan cake

Koolhydraatarme pindakaas banaan cake

Anne Verhoeve
Een heerlijke koolhydraatarme pindakaas banaan cake met chocolate chips. Het leuke is dat dit recept geen echte banaan bevat. Daardoor is deze koolhydraatarme pindakaas banaan cake niet alleen koolhydraatarm maar ook geschikt voor een ketogeen levensstijl.
Voorbereidingstijd 10 min
Bereidingstijd 40 min
Gang Tussendoortje
Keuken Amerikaans, keto, koolhydraatarm
Porties 10 porties
calorieën 146 kcal

Equipment

  • 1 Cakevorm S 21 x 7 x 7
  • 1 Mixer
  • 1 Mengkom
  • 1 Spatel
  • 1 Oven

Ingrediënten
  

Instructies
 

  • Verwarm de oven voor op 175 graden hete lucht.
  • Voeg vervolgens de amandelmeel, bakpoeder, zout en fatshake banaan in een mengkom. Meng dit goed door.
  • Daarna voeg je de eieren, Griekse yoghurt en pindakaas toe aan de mengkom. Mix het geheel romig op.
  • Spatel de chocolate chips door het beslag.
  • Schep het beslag in een siliconen cakevorm en bak de koolhydraatarme pindakaas banaan cake voor 35 a 40 minuten in de oven.
  • Prik met een sateprikker in het midden van de cake. Als de sateprikker er schoon uit komt, dan is de cake klaar. Als de sateprikker nog nat is, bak je de cake voor nog eens 5 minuten.
  • Laat de cake buiten de oven afkoelen.
  • Bewaar de cake in een afgesloten bak of aluminiumfolie op een droge plek. Je kunt de cake ook in plakken snijden en invriezen.

Notities

  • De fatshake banaan is te vervangen voor 20 gram eiwitpoeder. Let dan wel op dat je geen banaan smaak meer hebt en dat je zelf nog zoetstof moet toevoegen.
  • Je kunt alle soorten pindakaas gebruiken. Let goed op de hoeveelheid koolhydraten per 100 gram. In dit recept is gekozen voor de Pindakaaswinkel Sport variant. Deze bevat 12 gram koolhydraten per 100 gram.

Nutrition

Serving: 1 plakCalories: 146kcalCarbohydrates: 2.1gProtein: 6.7gFat: 12.2gSaturated Fat: 2.8gSodium: 2.1mgFiber: 1.9gSugar: 0.7g
Trefwoord Afvallen met Bregje, amandelmeel, bakken, cake, dirtyketo, Food, Foodblogger, Foodphotography, keto, ketofood, ketogeen, koolhydraatarm, koolhydraatarm bakken, koolhydraatarme recepten, koolhydraatbeperkt, LCHF, lowcarb, recept, recepten, sugar free, suikervervangers, suikervrij
Heb je dit recept als eens geprobeerd?Let us know how it was!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please follow and like us:

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Rating recept




*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.