Koolhydraatarme gedroogde cranberries

Iedereen kent de gedroogde cranberries wel. Met name in het najaar en in de winter zijn ze erg populair in recepten. Het nadeel van gedroogde cranberries in de winkel, is dat ze vol suikers zitten. Daarom wou ik graag koolhydraatarme gedroogde cranberries maken. De originele gedroogde cranberries worden voor het drogen, gemengd met veel (!) suiker en zonnebloemolie. Neem als voorbeeld een zak uit de bekende blauwe supermarkt: ” Ingrediรซnten: 60% gedroogde cranberry, rietsuiker, zonnebloemolie.ย Waarvan toegevoegde suikers 39g per 100 gram”ย Dit houdt in dat de cranberries per 100 gram 78 gram koolhydraten hebben.

Moet je daarbij bedenken dat cranberries zelf maar 4.8 gram koolhydraten per 100 gram bevatten. Daarom vond ik het tijd om koolhydraatarme gedroogde cranberries te maken. Deze koolhydraatarme gedroogde cranberries heb ik gezoet met Steviala Frost. Steviala Frost is een suikervrije 100% natuurlijke zoetstof die lijkt op poedersuiker op basis van Stevia en Erythritol. Doordat je geen 39 gram toegevoegde suikers hoeft toe te voegen, krijg je deze heerlijke koolhydraatarme gedroogde cranberries.

Naast dat het koolhydraatarme gedroogde cranberries zijn en dus geen suikers bevatten, zijn cranberries zelf ook nog gezond. Ze staan in Nederland ook wel bekend als veenbessen. De cranberries staan bekend om blaasontsteking te kunnen voorkomen maar ook voor het verlagen van de bloeddruk en de slechte cholesterol.

De koolhydraatarme gedroogde cranberries kun je heerlijk verwerken in bak recepten. Denk aan de notenbrood met blauwe bessen, kaneelbrood met pitten, noten tulband, brownie notenbrood of de kerststol met spijs. Maar wat dacht je ervan om de koolhydraatarme gedroogde cranberries te verwerken in lekkere rocky roads of een koolhydraatarme chocolade boomstam? Kortom, de gedroogde cranberries zijn op veel verschillende manieren te gebruiken en daarom ook wel echt een aanrader om te maken!

Voor dit recept heb ik gebruik gemaakt van 1 zak van 340 gram cranberries. Ik schrok hoe weinig er overbleef na het drogen. Kortom, volgende keer maak ik zeker twee platen tegelijk! Want je kunt ze lang bewaren. Zolang je de cranberries in een gesloten pot op een droge koele plek bewaard, kun je ze tot ca een jaar bewaren. Benieuwd hoe jij ze zelf kunt maken? Lees dan vooral verder!

koolhydraatarme gedroogde cranberries

Ingredienten voor de gedroogde cranberries

Bereidingswijze voor de koolhydraatarme gedroogde cranberries

Snij eerst de cranberries door de helft. Zelf gebruikte ik een schaar en heb ik ze door geknipt, het is maar net wat je zelf makkelijker vindt! Daarna voeg je ze toe aan een mengkom. Voeg hier de avocado olie en de Frost aan toe. Mix tot alles goed onder de olie en Frost zit.

Daarna verspreid je de cranberries op een bakplaat bekleed met bakpapier. Zet vervolgens de oven aan op 90 graden en zet de cranberries voor 3 uur erin. Schep daarna de cranberries om en zet ze voor nog eens 3 uur in de oven. De cranberries zijn klaar als ze verschrompeld zijn. Zet daarna de oven uit en laat ze voor een nachtje (of minimaal 6 uur) afkoelen en opdrogen in de oven. Daarna zijn de koolhydraatarme gedroogde cranberries klaar.

Voedingswaarden

Heb je de koolhydraatarme gedroogde cranberries gemaakt? Dan zou ik het leuk vinden als je dit deelt op social media en mij daarin tagt! Dat kan met de tag @anne.funhealthyfood. Ook kun je uiteraard @afvallenmetbregje en @steviala erin taggen als je hun producten hebt gebruikt!

Please follow and like us:

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.