Koolhydraatarm ontbijttaartje met framboos

Wie wilt er nou niet de dag starten met een stukje taart? Dat is wel een voordeel van koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt eten. Je verhoudingen met koolhydraten, eiwitten en vetten zijn anders ten opzichte van een andere levensstijl. Met dit koolhydraatarm ontbijttaartje met framboos en aardbei krijg je die verhoudingen goed binnen. Daarnaast kun je ook voor andere smaken kiezen, mocht je bijvoorbeeld niet van framboos houden. Zelf hou ik het bij ‘-berry’ vruchten in verband met de koolhydraten. Maar mocht je een keer willen kiezen voor bijvoorbeeld mango, kan dat prima in dit recept!

Koolhydraatarm ontbijttaartje met framboos en aardbei

Zonder schuldgevoel genieten van een koolhydraatarm ontbijttaartje met framboos?

Laat ik wel gelijk even wat aankaarten, schuldgevoel met eten is sowieso persoonsgebonden. Het wordt vaak gezegd omdat je weinig tot geen suikers naar binnen krijgt. Maar hou er wel rekening mee dat dit koolhydraatarm ontbijttaartje wel voldoet aan een bak vol kcal. Nu wordt vaak gezegd dat je tijdens koolhydraatarm en/of koolhydraatbeperkt eten geen calorieën hoeft te tellen… maar hou er wel een beetje rekening mee. Als je heel de dag dit soort taartjes eet en het past wel in je koolhydraten dagtotaal, betekent het niet dat het erg gezond is en dat je er niet van aan kan komen haha. Maar voor nu, kun je heerlijk genieten van dit koolhydraatarm ontbijttaartje met framboos.

Wat gaat er in dit ontbijttaartje met frambozen en aardbeien?

De bodem wordt gemaakt van roomboter, Steviala amandelmeel, Dark Cacao van de Notenshop, ei en Steviala Kristal Sweet. Onwijs simpel maar je maakt zo een lekkere brownie bodem. Daarop maak je een vulling van opgeklopte Monchou met Griekse yoghurt, Steviala Kristal Sweet, scheutje slagroom en gelatine. Wil je het nou wat lichter maken? Dat kan. Vervang de MonChou dan voor 100 gram kwark of Griekse Yoghurt. Voeg dan wel 2,5 blaadje gelatine toe in plaats van 1. Hou er wel rekening mee dat je het romige van de MonChou niet vervangt met de Griekse Yoghurt.

Het verrassende van dit koolhydraatarm ontbijttaartje is dat er frambozen in verstopt zitten. Je snijdt de frambozen door de helft en legt ze op de bodem. Je kunt voor dit recept voor 2 opties kiezen. Namelijk suikervrije aardbeienjam ertussen scheppen of de Steviala Supreme strawberry gebruiken.  Hier doe je een klein beetje van in het midden. Vervolgens schep je de vulling erop en laat dit in de koelkast opstijven.

Als topping van het koolhydraatarm ontbijttaartje heb ik een heel dun laagje Steviala Milk Melties gebruikt. Hiervoor kun je ook de Dark Melties gebruiken of gewoon hele pure chocolade uit de supermarkt. Het is maar net wat je in huis hebt of wat je wilt aanschaffen. Deze stap is niet noodzakelijk voor een lekker taartje, het maakt het alleen net nog wat lekkerder.

Liever een ander taartje maken?

Koolhydraatarm ontbijttaartje met frambozen en aardbeien

Koolhydraatarm ontbijttaartje met framboos en aardbei

Koolhydraatarm ontbijttaartje met frambozen en aardbeien

Anne Verhoeve
Een lekker recept voor een romig ontbijttaartje met frambozen en aardbeien. Suikervrij en koolhydraatarm genieten.
Voorbereidingstijd 15 min
Bereidingstijd 20 min
koelkast 1 uur 30 min
Gang Nagerecht, Ontbijt, Tussendoortje
Keuken dirty keto, keto, koolhydraatarm, Suikervrij
Porties 4 porties
calorieën 321 kcal

Equipment

Ingrediënten
  

Bodem

Vulling

  • 100 gram MonChou
  • 100 gram Griekse Yoghurt 10%
  • 15 gram Kristal Sweet Steviala
  • 20 ml slagroom vers
  • 1 gelatine blaadje

Topping

Instructies
 

Bodem

  • Verwarm de oven voor op 180 graden hete lucht.
  • Voeg alle ingrediënten toe voor de bodem en meng goed door. Bekleed de 2 springvormen met bakpapier en vet de randen in. Schep het deeg op de bodem en druk aan. Bak de bodems voor 20 minuten. Laat daarna buiten de oven volledig afkoelen.

Vulling

  • Week de gelatine voor minimaal 10 minuten.
  • Klop de MonChou romig op. Verwarm de slagroom in een steelpan en smelt hier het gelatine blaadje in. Als de gelatine is gesmolten, zet je het vuur uit. Voeg de Griekse Yoghurt en Kristal sweet toe aan de MonChou en mix goed door. Giet nu in een klein straaltje al mixend de slagroom toe.
  • Snij de frambozen door de helft en verdeel op de brownie bodem. Schep nu een beetje suikervrije aardbeienjam of Supreme Strawberry op het midden van de bodem. Verdeel vervolgens de vulling over de twee vormen.
  • Zet voor minimaal 60 minuten in de koelkast.

Topping

  • Smelt de chocolade in een magnetron bestendig bakje. Zet eerst voor 20 seconden in de magnetron, kort doorroeren en vervolgens 5 seconden, roeren, 5 seconden. Ga door tot het goed gesmolten is. Verdeel de chocolade over het ontbijttaartje. Zet dan voor 30 minuten terug in de koelkast
  • Maak de ontbijttaartjes af door de overgebleven frambozen en aardbeien te verdelen op de bovenkant.

Notities

Note:
De topping met Milk Melties kun je ook weglaten. De kcal zakt dan naar 260 per portie en de koolhydraten naar 3,8. 

Nutrition

Serving: 1portieCalories: 321kcalCarbohydrates: 5.8gProtein: 8.4gFat: 28gSaturated Fat: 13.5gPolyunsaturated Fat: 0.2gMonounsaturated Fat: 0.1gCholesterol: 1.5mgSodium: 71.2mgPotassium: 93.7mgFiber: 7.3gSugar: 5.4gVitamin C: 7.5mgCalcium: 42.2mgIron: 3.5mg
Trefwoord Afvallen met Bregje, amandelmeel, bakken, cake, De Notenshop, dirtyketo, Food, Foodblog, Foodblogger, Foodphotography, Funandhealthyfood, keto, ketofood, ketogeen, koolhydraatarm, koolhydraatarm bakken, koolhydraatarme recepten, koolhydraatbeperkt, LCHF, lowcarb, recept, recepten, sugar free, suikervervangers, suikervrij
Heb je dit recept als eens geprobeerd?Let us know how it was!

Please follow and like us:

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Rating recept




*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.